Sabtu, 04 Mei 2019

8 Destinasi Wisata Favorit di Malaysia

Malaysia ialah satu negara di daerah Asia Tenggara, yang terdapat di samping utara negara kita, Indonesia. Daerah Malaysia dibagi jadi 2, yakni Malaysia Semenanjung yang terdapat di daratan Benua Asia, serta Malaysia Timur yang terdapat di Pulau Borneo (Kalimantan). Ke-2 daerah itu dipisahkan oleh Laut Cina Selatan. Ibu kota negara Malaysia terdapat di Kuala Lumpur, tapi kantor pusat pemerintahannya terdapat di Putrajaya. Bahasa sah yang dipakai ialah Bahasa Malaysia serta mata uang resminya ialah Malaysian Ringgit (MYR). Lapangan terbang internasional penting di negara ini ialah Kuala Lumpur International Airport.


Apa tujuan wisata favorite yang seringkali didatangi oleh beberapa traveler di Malaysia? Tersebut 8 salah satunya:

1. Kuala Lumpur
Kuala Lumpur - photo oleh Naim Fadil Kuala Lumpur ialah ibu kota sekaligus juga kota paling besar di negara Malaysia. Dengan geografis, Kuala Lumpur terdapat di Lembah Klang (Klang Valley), daerah barat Semenanjung Malaysia. Di samping timur kota ini dibatasi oleh Pegunungan Titiwangsa, serta di samping barat dengan Selat Malaka. Kota ini terdapat di pertemuan dua sungai, Gombak serta Klang, hingga dinamakan Kuala Lumpur. Jumlahnya masyarakat kota ini seputar 1,7 juta jiwa pada tahun 2015. Istana Negara Malaysia terdapat di Kuala Lumpur, tapi kantor pusat Parlemen Malaysia tidak terdapat di kota ini, tetapi di Putrajaya. Landmark serta tempat wisata penting di kota ini diantaranya Petronas Twin Towers, Menara Kuala Lumpur (KL Tower), Masjid Jamek, Masjid Negara Malaysia, Dataran Merdeka, serta Lake Garden. Lebih detilnya, dapat dibaca di Wisata Kuala Lumpur.


2. Kota Kinabalu
Gunung Kinabalu - photo oleh Dcubillas Kota Kinabalu ialah ibu kota Sabah, satu diantara negara sisi Malaysia Timur. Dengan geografis, Kota Kinabalu terdapat di pantai barat-laut Pulau Borneo, menhadap ke Laut Cina Selatan. Nama Kinabalu diambil dari nama Gunung Kinabalu, yang terdapat di samping timur kota ini. Saat Kolonial Inggris berkuasa, kota ini dinamakan Jesselton serta adalah ibu kota North Borneo. Saat Malaysia merdeka, nama kota ini dirubah jadi Kota Kinabalu, serta jadikan jadi ibu kota Sabah. Jumlahnya masyarakat Kota Kinabalu seputar 452 ribu jiwa pada tahun 2010. Landmark serta tempat wisata penting di kota ini diantaranya Tanjung Aru, Pulau Manukan, Gunung Kinabalu, Masjid Negeri Sabah, Masjid Bandaraya Kota Kinabalu, Style Street, serta Kinabalu Park.

3. Kuching
Kuching - photo oleh pHotosHo0x Kuching ialah ibu kota negara sisi Sarawak, yang terdapat di Malaysia Timur. Dengan geografis, Kuching terdapat di pinggir Sungai Sarawak, daerah barat Pulau Borneo. Jumlahnya masyarakat kota ini seputar 325 ribu jiwa pada tahun 2010. Menurut narasi rakyat ditempat, nama Kuching diambil dari Bahasa Melayu, “kucing”. Kuching adalah pintu gerbang buat beberapa pelancong yang ingin bertandang ke Sarawak serta Malaysia Timur. Landmark serta tempat wisata penting di kota ini diantaranya Bako National Park, Semenggoh Wildlife Centre, Rainforest World Music Festival, State Assembly Building, The Astana, Fort Margherita, Kuching Cat Museum, Sarawak State Museum, serta Kuching Wetlands National Park.

Baca juga : taman wisata selecta kota batu dan deskripsicoban rondo

4. Johor Bahru
Johor Bahru Johor Bahru adalah ibu kota negara sisi Johor. Dengan geografis, kota ini terdapat di pinggir Selat Johor, ujung selatan Semenanjung Malaysia. Dengan Singapura, Johor Bahru dikaitkan oleh Johor-Singapore Causeway. Jumlahnya masyarakat kota ini seputar 497 ribu jiwa pada tahun 2010. Dulu, kota ini bernama Tanjung Puteri / Iskandar Puteri serta adalah ibu kota Kesultanan Johor. Perekonomian kota ini begitu dikuasai oleh Singapura sebab letaknya yang begitu bersisihan. Tempat wisata penting yang berada di Johor Bahru diantaranya Istana Besar, Masjid Negeri Sultan Abu Bakar, Danga Bay, Dataran Bandaraya, serta Legoland Malaysia. Lebih detilnya, dapat dibaca di Wisata Johor Bahru.

5. Genting Highlands
Genting Highlands - photo oleh Mithun89 Genting Highlands, atau yang lebih diketahui dengan nama Resorts World Genting, adalah lokasi wisata yang terdapat diatas bukit di Pegunungan Titiwangsa. Ruang resort ini terdapat diantara negara sisi Selangor serta Pahang, pada ketinggian 1.740 meter dari permukaan laut. Genting Highlands di kembangkan oleh Genting Grup serta pertama-tama dibuka pada tahun 1965, Dari Kuala Lumpur, Genting Highland dapat diraih dalam tempo 1 jam lewat jalr darat. Dari Batang Kali, Selangor, resort ini dapat juga dibuka dengan cable car Genting Skyway, yang adalah jalan gondola terpanjang di Asia Tenggara, seputar 3,38 km. Atraksi wisata penting di resort ini ialah 20th Century Fox World yang dibuka pada tahun 2016. Tempat wisata yang lain ialah Chin Swee Caves Temple, Genting Strawberry Farm, serta Highlands Mushroom Farm.

6. Malacca City
Malacca City - photo oleh Ken Walker kgw@lunar.ca Malacca City (Bandar Melaka) ialah ibu kota negara sisi Malacca (Melaka). Dengan geografis, Malacca City terdapat di pinggir Selat Malaka, daerah barat Semenanjung Malaysia. Sungai Malaka mengalir lewat daerah kota ini serta bersumber di Selat Malaka. Jumlahnya masyarakat kota ini seputar 484 ribu jiwa pada tahun 2010. Melaka pertama-tama diketemukan oleh Parameswara, seseorang Pangeran Sumatra yang melarikan diri ke Semenanjung Malaysia waktu Kerajaan Sriwijaya jatuh ke Kerajaan Majapahit. Pada saat Kesultanan Melaka, kota ini dengan Alor Setar serta George Town adalah pusat perdagangan penting di Selat Malaka serta semua daerah Asia. Pada tahun 2008, Malacca City serta George Town dimasukkan ke UNESCO World Heritage Site. Landmark penting di kota ini diantaranya Taming Sari Tower, Masjid Selat Malaka, Gereja St. Paul, Kuil Cheng Hoon Teng, Stadthuys, serta Chinatown.

7. Ipoh
Ipoh Ipoh ialah ibu kota negara sisi Perak. Dengan geografis, Ipoh terdapat di pinggir Sungai Kinta, daerah utara Semenanjung Malaysia. Daerah Ipoh dibatasi oleh Batu Gajah di samping barat, Cameroon Highlands di samping timur, serta Simpang Pulai di samping selatan. Dari Kuala Lumpur, Ipoh berjarak seputar 200 km di samping utara. Jumlahnya masyarakat kota ini seputar 757 ribu jiwa pada tahun 2010. Daerah Ipoh dibagi jadi 2 yakni Old Town yang terdapat di samping timur Sungai Kinta, serta New Town yang terdapat di samping barat Sungai Kinta. Landmark serta tempat wisata penting di kota ini diantaranya Gua Tempurung, Kek Lok Tong, Gunung Lang, Ipoh Railway Station, Ipoh Town Hall, Padang Ipoh, serta D.R.Senivasagam Park. Ipoh populer dengan wisata kulinernya seperti Sar Hor Fun, Hor Hee, Nga Choi Kai, serta Ipoh white coffee.

8. George Town
George Town - photo oleh Daniel Berthold George Town ialah ibu kota negara sisi Penang. Dengan geografis, kota ini terdapat di pantai barat-daya Pulau Penang, daerah barat Malaysia. Jumlahnya masyarakat kota ini seputar 500 ribu jiwa pada tahun 2010. Dulu, kota ini bernama Tanjung Penaga (Cape Penaigre). George Town dengan Malacca City serta Alor Setar adalah tiga kota paling tua di Selat Malaka. Diluar itu, pada tahun 2008, George Town mendapatkan penghargaan jadi UNESCO World Heritage Site dengan Malacca City. Landmark serta tempat wisata penting di kota ini diantaranya Kapitan Keling Mosque, Kek Lok Si, Sri Mahamariamman Temple, Church of the Assumption, Jubilee Clock Tower, Penang Botanic Gardens, serta Penang Hill.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar